ورود به انتخابات مجلس نهم،انگيزه ها و توانائي ها

حميدرضا اميني بفرويي

كارشناس ارشد مديريت اجرايي

هر چه به جلو حركت مي كنيم و به اسفند ماه نزديك مي شويم حال و هواي انتخاباتي پر رنگ تر و تكاپوها بيشتر مي شود و امسال يك آزمون مهم ديگر پيش روي مردم است البته مردم هوشيار نشان داده اند به موقع تصميمات دشمن شكن و با افتخاري اتخاد مي كنند. اما انتخابات در شهرستانهاي ميبد و تفت حدود يك سال و نيم قبل آغاز شده و برخي از افرادي كه قصد ورود دارند با استفاده از مقام و موقعيت هاي شغلي خود و چه به طرق ديگر فعاليت خود را آغاز كرده اند. البته آنچه مهم است اينكه در عصري كه قرار داريم افراد انتخاب خود را ديگر مثل قديم بر اساس گفته كدخداي ده يا بزرگ قوم كه تحت تاثير مسائل خاص تصميم مي گرفتند و ديكته مي كردند انتخاب نمي كنند. الان در همين شهرهاي ميبد و تفت همه خانواده ها با سواد، اهل مطالعه داراي افراد با تحصيلات عاليه، با هوش و ذكاوت و انتخاب خودشان را هم بر اساس تعقل، تفكر، دانش و شناخت كافي از فرد مورد نظرشان انجام مي دهند.


راستي انگيزه افراد براي كانديداتوري چيست؟ توانائي هاي آنان چقدر است؟


در پاسخ به اين دو پرسش ضمن اشاره به اينكه مي تواند از هر شهرستان تا شهرستان ديگر انگيزه هاي خاصي را آورد اما بعضي چيزها در همه جا مشترك است كه سعي مي كنم به آن اشاره كنم در مطالعاتي كه صورت پذيرفته دلايل ذيل در نظر و يا نيت برخي از افراد براي ورود به انتخابات بيان شده است.


- درصد بالايي از افراد به موضوع تكليف اشاره مي كنند. حال اين تكليف چيست؟ و چرا در عرصه انتخابات بروز و ظهور مي كند .برخي از اين ها مي گويند احساس مي كنيم كشور و مجلس در خطر است برخي مي گويند احساس مي كنيم ارزشها ناديده گرفته شده است، برخي مي گويند احساس مي كنيم براي مردم كاري صورت نگرفته است و حقوق آنان ناديده گرفته شده، احساس مي كنيم عدالت وجود ندارد و ...


- برخي نمايندگي را يك شغل محسوب مي كنند كه البته اين ها هردو دنيايشان را از دست مي دهند چون مجلس ،اول عشق و خدمت است بعد چيزهاي ديگر. خب آنانيكه آن را شغل مي پندارند به راحتي ازآن به عنوان يك منبع درآمد ياد مي كنند و براي كسب سود و درآمد ممكن است دست به هر كاري بزنند كه خريد و فروش راي مي تواند در دوران انتخابات يكي از دلايل و مصداق هاي آن باشد


- برخي مي گويند حالا كه در شرف بازنشستگي هستيم يا بازنشسته شده ايم بايد يك كاري داشته باشيم پس كرسي مجلس مي تواند چيز خوبي باشد.


- برخي به لحاظ موقعيت اجتماعي، پرستيژ يا به قول عامه كلاس كار مي انديشند.


- تعدادي با اهداف و اغراض سياسي و حزبي وارد مي شوند چون مي خواهند رقيب سياسي خود را از ميدان بدر كنند وارد عرصه مي شوند كه اين سازمان يافته و با تشكيلات صورت مي پذيرد كه كم وبيش از آن آگاهي وجوددارد و فضاي سياسي جامعه آنرا نشان مي دهد. بنابراين مشاهده مي شود كه انگيزه هاي متفاوتي وجود دارد كه تنها به مواردي از آنان اشاره كرديم اما اينكه افرادي كه خود را براي انتخاب شدن عرضه مي كنند چه توانايي ها و قابليت هايي دارند چقدر ملاك قرار مي گيرد


امروز كشور عزيزمان ايران به بركت انقلاب اسلامي و ارزشهاي والاي آن و تحت رهبري بنيان گذار فقيد حضرت امام (ره) و فرماندهي حكيم و مدبرانه مقام معظم رهبري در جهان از اعتبار و اهميت عظيمي برخوردار است و در اين نظام و كشور قوه مقننه يا مجلس شوراي اسلامي محلي براي بروز و ظهور و به رخ كشيدن دست آورد هاي انقلاب اسلامي، هوشمندي و هوشياري مردان و زنان آن، و تبلور انديشه هاي ناب و در يك كلام به فرموده امام عزيز، مجلس چكيده و عصاره ملت است. پس اين گوهر گرانبها بايستي به دست كساني سپرده شود كه نمايانگر مردم هرگوشه از ميهن عزيزمان باشند نماينده بايد جامع اغلب خصوصيات و توانايي هاي مردم حوزه خود باشد و كسي كه مي خواهد خود را عرضه كند بايد بين خود و خداي خود بنشيند، تفكر كند، هواي نفس را زير پا بگذارد، به به و چه چه ديگران را نبيند و كلاه خود را قاضي كند كه آيا واقعاً براي اين كار آمادگي دارد، ساخته شده است، فردا مي تواند در آنجا كه بايد نه بگويد و آنجا كه بايد آري بگويد حرفي براي گفتن داشته باشد. آيا در بين سايرافراد فرد شايسته ديگري وجود ندارد و ده ها سوال ديگر اگر بتوانيم چنين فضايي در جامعه ايجاد كنيم، اگر بتوانيم به اين سطح از دانش و تقوي برسيم بي‌شك در زمره اشرف مخلوقات جاي خواهيم گرفت. حال چقدر در اين راه موفق بوده ايم؟


با اين مقدمات مي خواهم يك سوال در ذهن مردم عزيزم ايجاد كنم و آن اينكه ميبد و تفت را هميشه با تحصيلات و دانش فرزندانش مي شناسند آنان را سرامد رتبه هاي تك رقمي و دو رقمي در كنكورها و داشتن بيشترين پزشك، مهندس، و متخصص در استان مي دانند، ميبديها وتفتيها در همه عرصه هاي سياسي و اجتماعي جلوتر از خيلي ها حركت كرده اند. پس حتماً در انتخابات پيش رو به اين موارد توجه و به دور از احساسات فردي يا حب و بغض هاي قومي تصميم مي گيرند، چون خواهان كشوري آباد هستند و براي نشان دادن خود به دنيا به منظور شكرگذاري به درگاه الهي بابت همه آنچه به آنان داده است اينگونه خواهند انديشيد.


بنابر اين نماينده ما بايد از تحصيلات دانشگاهي بالا و تخصص برخوردار باشد زيرا نمي شود ملتي با داشتن ذخائر غني انساني در علم و دانش نماينده اي داشته باشد كه با علم و دانش روز بيگانه باشد دانشگاه ها و داشجو را نشناسد و در محافل علمي حرفي براي گفتن نداشته باشد كه طبيعي است در اين صورت در تصميم گيريهاي ملي و محلي هم به اندازه وسع دانش و بينش خود تصميم بگيرد و اين يعني حركت رو به عقب در عصر تكنولوژي، دانش، سرعت و دقت.


- نماينده ما بايد در عرصه هاي مختلف تجربه اجرايي و مديريتي داشته باشد و مردم عملكرد او را لمس كرده باشند تا به توانايي هاي او واقف شوند. نمي شود فردي بيايد سالها در سمت ها و مسئوليت ها بوده باشد از محل اين مسئوليت خدادادي هيچ بهره و نتيجه اي عايد مردمش و شهرش كه در آن كانديدا مي شود نداشته باشد.


- نماينده بايد ديگران را برخود مقدم بدارد. داشتن دارائي و ثروت بسيار ارزشمند و همه براي كسب آن تلاش مي كنند. اما دارائي معقول، پس بايد كسي كه براي كانديداتوري در نظام اسلامي وارد مي شود. تمام دارائي هاي خود را به مردم اعلام كند هر آنچه خود و خانواده دارند، كجا، چقدر، چگونه، اين از حقوق مردم است در قبال مسئولين و مورد تاكيد همه بزرگان.


- نماينده بايد شرايط سني و توانايي جسمي و انگيزه حركت و فعاليت را داشته باشد.


- نماينده بايد حداقل با يك زبان زنده دنيا آشنا باشد. نمي گويم بتواند به راحتي به زبان ديگر صحبت كند اما زبان بين المللي را بشناسد و تشخيص دهد و چون مجلس ها محل مواجه صلح آميز ملت ها هستند بتواند با ساير ملت ها و مردم ارتباط برقرار كند.


- قدرت جاذبه نماينده بايد از دافعه او بيشتر باشد، زود عصباني نشود، تحمل شنيدن تندي گفتار برخي ها را داشته باشد و از قابليت انعطاف در قبال آراء و نگاههاي مختلف برخوردار باشد.


- نماينده بايد اين توان را در خود ببينيد كه در هدف و خدمت خود ثابت قدم باشد به خاطر رسيدن به كرسي مجلس خداي ناكرده به معاملات غير معقول و غير صحيح سياسي نپردازد و تن به هر كاري ندهد كه شخصيت مردمش را تضيع كند.


- نماينده بايد از بينش و آگاهي سياسي بالا برخوردار باشد، ديد فراملي داشته باشد توانائي و از خود گذشتگي داشته باشد.


- همراهان و اطرافيان و هواداران فرد بيانگر هويت اوست پس نماينده بايد درانتخاب اطرافيان مشاور و امين خود ،آنانيكه به سلامت اخلاقي و مالي، نزديكتر به عدالت، در نظر عامه مردم خوب و شايسته و معتمد هستند را انتخاب نمايند.


- نماينده بايد خدمتگزار،مقتدر و پاسخگو باشد


همه آنچه گفته شد و همه آنچه در ذهن تك تك مردم عزيز روشن شده است مي تواند معياري براي يك انتخاب درست باشد. تازه همه اينها كه باشد اگر نيت الهي و خدائي در كار نباشد حركت صادقانه نباشد هر چند فردي از ثروت هم برخوردار باشد و هر چند به هر طريقي به مقامي هم برسد، نمي تواند آني باشد .بنابر اين بايد همه كساني كه قصد كانديداتوري دارند با خود و وجدان خود خلوت كنند كه چقدر در اين عرصه توانمند مي باشند و همه كساني كه انتخاب مي كنند ببينند چقدر از ورود فرد يا افراد فاقد صلاحيت جلوگيري مي كنند و چقدر فرصت خدمت به خادمين خود مي دهند كه در آن دنيا هر دو در صورت اشتباه مسئول و پاسخگو خواهند بود. خداوند لحظه اي و آني ما را به خودمان وا مگذار و ما را از شر وسوسه هاي شيطان مصون و محفوظ بدار.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا